Mogelijkheden om een klacht in te dienen

Leestijd:

De hulpverleners en de organisatie van Geriant doen hun best om u zo goed mogelijk te helpen en te ondersteunen. Toch gaan de dingen soms anders dan u zou willen.

Mocht u ontevreden zijn over onze geleverde zorg dan willen wij dat graag met u bespreken om tot een oplossing te komen. Bovendien geven uw klachten ons informatie op welke manier wij onze werkwijzen kunnen verbeteren.

U kunt op één van de volgende manieren uw klacht met ons delen. U kunt stappen overslaan:

Stap 1:

Bespreek uw klacht met uw hulpverlener, arts of diens leidinggevende

Als cliënten van Geriant problemen ervaren, dan hopen we dat ze dat in het directe contact met onze hulpverleners aan de orde durven te stellen. Klachten en kritiek worden door ons gezien als een waardevolle bijdrage voor een betere hulpverlening. Bespreek daarom een eventuele klacht met uw hulpverlener. Lukt dat niet, dan is er altijd een contact mogelijk met de behandelverantwoordelijk arts of de leidinggevenden binnen Geriant.

Stap 2:

Bespreek uw klacht met de onafhankelijke klachtenfunctionaris

Maar ook kan het zo zijn dat - na overleg en gesprek - een probleem of bezwaar toch aanwezig blijft of een klacht wordt. Dan heeft Geriant zich aangesloten bij een organisatie die een onafhankelijke klachtenfunctionaris beschikbaar stelt. Deze onafhankelijke klachtenfunctionaris kan bijvoorbeeld helpen het gesprek weer op gang te brengen, hij of zij kan bemiddelen of de klacht onderzoeken en de directie om een reactie vragen. De werkwijze van deze onafhankelijke klachtenfunctionaris is verplicht gesteld via de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Deze wet bepaalt bijvoorbeeld ook de maximum termijnen voor klachtenbehandeling. U kunt kosteloos gebruik maken van deze klachtenfunctionaris.


U kunt de klachtenfunctionaris bereiken via onderstaande contactgegevens:
Afdeling klachtenbemiddeling van Quasir:
E-mail: bemiddeling@quasir.nl.
Telefoon: 085-4874012

Post: Quasir, t.a.v. afdeling klachtenbemiddeling, Postbus 1021, 7940 KA Meppel.

Stap 3:

Bespreek uw klacht met een instantie

Tenslotte kunt u er ook voor kiezen uw klacht bij een instantie kenbaar te maken. Dat zijn:

  • de Geschillencommissie Verpleging, Verzorging en Geboortezorg. U heeft geklaagd bij Geriant en uw klacht is niet goed opgelost? Dan kunt u van uw klacht een geschil maken en deze indienen bij De Geschillencommissie. U leest op de website van de Geschillencommissie hoe dat in zijn werk gaat;
  • de KlachtenCommissie Onvrijwillige Zorg KCOZ voor klachten over onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname in de Geriant-kliniek in het kader van de Wet Zorg en Dwang (Wzd). Zie voor meer informatie de website www.kcoz.nl.
    Ontvangt u onvrijwillige zorg of bent u onvrijwillig opgenomen in de Geriant-kliniek dan kunt u zich laten ondersteunen door een cliëntenvertrouwenspersoon. Deze kan u ook helpen bij het doorlopen van de klachtenprocedure. Deze vertrouwenspersoon is werkzaam bij Zorgstem, bereikbaar via 088 6781000 of zie de website van Zorgstem Vertrouwenspersonen;
  • Wilt u uw klacht liever met een overheidsinstantie bespreken, dan kunt u contact opnemen met het Landelijk Meldpunt Zorg. Dit Meldpunt lost uw klacht niet op, maar biedt een luisterend oor en helpt u de weg te vinden om uw klacht kenbaar te maken en op te lossen. Het kan zijn dat het Landelijk Meldpunt Zorg uw klacht zo ernstig vindt, dat onderzoek nodig is. Als u daar toestemming voor geeft, zal het Landelijk Meldpunt Zorg uw klacht dan doorgeven aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Op de website van het Landelijk Meldpunt Zorg leest u hoe u in contact kunt komen en hoe het Meldpunt te werk gaat. U kunt ook bellen: 088 - 120 50 20 of zie de informatie op de website van het Landelijk Meldpunt Zorg.

U kunt stappen overslaan

Soms spelen er zaken die zo ernstig of onbespreekbaar zijn, dat u er de voorkeur aan geeft direct een klacht in te dienen bij de Geschillencommissie. U kunt dan de interne klachtenprocedure overslaan. U kunt uw klacht zelf indienen bij de Geschillencommissie, maar de klachtenfunctionaris van Quasir kan u daar desgewenst ook bij helpen.

Registreren

Geriant beschouwt klachten als mogelijkheid tot verbetering van de kwaliteit van het aanbod. Daarom vragen wij onze medewerkers uw klacht anoniem te melden bij de directie.

Vragen

Voor vragen over de klachtenregeling kunt u contact opnemen met uw casemanager of met het bedrijfsbureau van Geriant (072 527 03 90).


Over Geriant

Geriant geeft op vernieuwende wijze vorm en inhoud aan de hulpverlening bij dementie. De hulp richt zich op zowel de thuiswonende mensen met dementie als op de familieleden of andere naasten. Wij begeleiden het gehele proces. Van diagnose tot aan de eventuele opname in een verpleeghuis.

Lees meer