Kwaliteit van de hulpverlening

Leestijd:

Geriant is voortdurend bezig de kwaliteit van de hulpverlening te bewaken en te optimaliseren. Het gaat daarbij om kwaliteitseisen die we aan ons zelf stellen en kwaliteitseisen die door de samenleving en de overheid aan ons worden gesteld.

Dat doen we door:

Zorgstandaard Dementie leidend voor Geriant

De zorgstandaard beschrijft de normen waaraan dementiezorg moet voldoen en geeft een beschrijving van de complete dementiezorg: van vroegsignalering en preventie tot diagnostiek, casemanagement, behandeling, begeleiding en steun en levering van zorg en diensten. De zorgstandaard is bedoeld voor aanbieders, beroepskrachten en vrijwilligers, die te maken krijgen met de preventie, diagnostiek, zorg, behandeling en ondersteuning bij dementie, maar ook voor de mensen met (een vermoeden op) dementie zelf en hun naasten en voor zorgverzekeraars. Voor de mensen met dementie zelf en hun naasten is er een brochure gemaakt waarin is beschreven wat er in de Zorgstandaard Dementie staat.

Cliëntentevredenheidsonderzoek

Wij vinden het belangrijk om te weten hoe onze cliënten en hun mantelzorgers onze zorg ervaren. Hiervoor gebruiken wij o.a. een vragenlijst. We vragen cliënten (of hun mantelzorgers) na het verblijf in de Geriant-kliniek een vragenlijst in te vullen. Daarnaast benaderen we jaarlijks een steekproef van alle thuiswonende cliënten om een vragenlijst in te vullen. Een onafhankelijk bureau verstuurt de vragenlijsten en verwerkt de resultaten. Geriant bespreekt de uitkomsten met de cliëntenraad en in overleg worden verbeteracties gestart. Hier vindt u het verslag van het laatste cliëntentevredenheidsonderzoek van het casemanagement dementie en van de Geriant-kliniek.

Klachtenregeling

Als u niet tevreden bent, hopen we dat u dat met uw casemanager bespreekt. Wilt u dat niet, dan heeft Geriant een klachtenregeling. Daarmee hopen we uw klacht weg te nemen. Daarnaast gebruiken we deze klachten om te bekijken of we de hulpverlening kunnen optimaliseren.

Regeling melding misstanden (klokkenluidersregeling)

Geriant vindt het belangrijk dat werknemers eventuele misstanden veilig aan de orde kunnen stellen. Geriant heeft daarom de regeling melding misstanden (klokkenluiders regeling) opgesteld.

Cliëntenraad

Geriant heeft een cliëntenraad. Daarin hebben een aantal mantelzorgers zitting en vertegenwoordigers van cliëntenbelangenorganisatie Alzheimer Nederland. De directie heeft regelmatig overleg met de cliëntenraad. Cliëntenraad en directie bespreken nieuwe plannen van Geriant. Geriant legt nieuwe plannen voor aan de cliëntenraad, en de cliëntenraad doet voorstellen aan Geriant.

Wetenschappelijk onderzoek

Geriant volgt wetenschappelijk onderzoek op de voet. Bijvoorbeeld door congressen over dementie te bezoeken, vakliteratuur te lezen, door scholingen te volgen en soms door zelf mee te werken aan wetenschappelijk onderzoek.

Nieuwe ontwikkeling

Naast wetenschappelijk onderzoek zijn er bedrijven die nieuwe technieken ontwikkelen. Die nieuwe snufjes kunnen mensen met dementie of hun mantelzorgers soms helpen. Denk bijvoorbeeld aan GPS-apparatuur om iemand die verdwaald is terug te vinden, of een lepel speciaal voor mensen met Parkinson die trillingen vermindert. Geriant verzamelt informatie over dit soort ontwikkelingen en de casemanagers kunnen het overzicht raadplegen als ze iets zoeken voor een cliënt.

Afspraken met zorgverzekeraars

Geriant ontvangt voor de hulpverlening geld van zorgverzekeraars. Daarvoor maakt Geriant ieder jaar afspraken met die zorgverzekeraars. Die stellen allerlei kwaliteitseisen aan Geriant. Zo willen verzekeraars graag dat een zorgaanbieder een kwaliteitskeurmerk heeft, de boekhouding op orde is en bijvoorbeeld een klachtenregeling voor cliënten heeft. Zo zorgt uw zorgverzekeraar er samen met Geriant voor dat de hulpverlening van goede kwaliteit is en de kosten daarvan zo laag mogelijk worden gehouden.

Voor 2024 heeft Geriant contracten afgesloten met VGZ, Zilveren Kruis, CZ, Menzis, ONVZ, Zorg en Zekerheid, DSW, ENO, SZVK, a.s.r. en CaresQ.

Algemene voorwaarden

Geriant heeft algemene voorwaarden opgesteld. Daarin vindt u de voorwaarden waaronder Geriant hulp biedt.

Gezondheidszorgwetgeving

De overheid zorgt ook voor kwalitatief goede gezondheidszorg door daarvoor allerlei wetten uit te vaardigen. De belangrijkste daarvan zijn:

  • Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
  • Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG)
  • Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO)
  • Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Wet Bopz)
  • Wet bescherming persoonsgegevens (WBP). Deze wet wordt op 25 mei 2018 vervangen door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

Lees meer over deze wetten.

Kwaliteitssysteem

Hierboven is een hele opsomming gegeven van wat we doen om de kwaliteit van de hulpverlening continue te toetsen en optimaliseren. Om er voor te zorgen dat we daarbij niets vergeten en alle onderwerpen regelmatig bespreken, heeft Geriant een kwaliteitssysteem. Dat kwaliteitssysteem zorgt er voor dat we continue verbeteren. We hebben het opgezet aan de hand van de eisen van het zogenaamde HKZ certificeringsschema voor geestelijke gezondheidszorg. Dat HKZ-schema is gebaseerd op het certificeringsschema ISO 9001. Ieder jaar laat Geriant door een extern onafhankelijk bureau toetsen of we aan alle eisen voldoen die in het HKZ-certificeringsschema staan. Als dat zo is, krijgen we een keurmerk. Als een organisatie het keurmerk behaalt, betekent dit dat die organisatie:

  • goed georganiseerd is
  • cliënten centraal stelt
  • continu werkt aan optimalisering van het aanbod
  • betrouwbare resultaten presenteert
  • voldoet aan de eisen die vanuit de sector zelf, door financiers, cliënten en de overheid worden gesteld

Keurmerken

Geriant beschikt op dit moment over de volgende keurmerken:

  • HKZ-certificaat geestelijke gezondheidszorg (versie 2015), geldig tot en met 01/09/2025, afgegeven door DEKRA
  • Het Keurmerk Basis-ggz 2022, afgegeven door het KiBG
  • CRKBO-keurmerk (afgegeven door het Centrum voor Post-initieel Onderwijs)

Over Geriant

Geriant geeft op vernieuwende wijze vorm en inhoud aan de hulpverlening bij dementie. De hulp richt zich op zowel de thuiswonende mensen met dementie als op de familieleden of andere naasten. Wij begeleiden het gehele proces. Van diagnose tot aan de eventuele opname in een verpleeghuis.

Lees meer