Cliëntenraad
Leestijd:
U bent cliënt van Geriant en mag verwachten dat u de beste zorg en ondersteuning krijgt. In een tijd met vele nieuwe ontwikkelingen in de zorg en de gebieden die de zorg ondersteunen, streeft Geriant er naar om hier een zo goed mogelijke invulling aan te geven. Het is daarom van belang dat Geriant, in samenwerking met u, voortdurend bekijkt hoe daarmee de cliënten en hun naasten het best geholpen zijn. Als cliëntenraad van Geriant zijn wij er voor u om uw belangen zo goed mogelijk te behartigen.
Wat doet de cliëntenraad?
De cliëntenraad van Geriant heeft de (wettelijke) taak om op te komen voor de belangen van de cliënten en hun naasten. Hetgeen wat de cliënten en hun naasten belangrijk vinden, wordt meegenomen bij alle ontwikkelingen en besluitvorming aangaande de zorgverlening. De cliëntenraad kan advies uitbrengen over de plannen van Geriant. Ook kan de cliëntenraad het initiatief nemen ongevraagd te adviseren over een onderwerp, dat niet is ingebracht door de directie. Daarnaast heeft de cliëntenraad voor een aantal onderwerpen instemmingsrecht.
Onderwerpen waar de cliëntenraad zich mee bezig houdt, zijn onder andere:
- Plannen van Geriant;
- Kwaliteit van de geboden zorg;
- Uitkomsten van het cliënten-tevredenheidsonderzoek;
- Financiële begroting, de jaarrekening en het meerjarenbeleidsplan van Geriant.
Een overzicht van de actuele onderwerpen waar de cliëntenraad zich mee bezig houdt, kunt u vinden in het visiedocument van de cliëntenraad. Wat de cliëntenraad de afgelopen periode voor u heeft gedaan, kunt u lezen in het jaarverslag.
Om de gemeenschappelijke belangen van cliënten en hun naasten ook daadwerkelijk te kunnen behartigen, heeft de cliëntenraad een aantal (door de wet) geregelde mogelijkheden. Vanzelfsprekend is goed overleg met de directie daarbij van grote waarde. Daarnaast kan de cliëntenraad gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen over alle door het bestuur voorgenomen besluiten en is er voor een aantal zwaarwegende bestuursbesluiten instemming van de cliëntenraad nodig. De afspraken tussen de cliëntenraad en het bestuur aangaande medezeggenschap zijn vastgesteld in de medezeggenschapsregeling.
Wat is geen taak van de cliëntenraad?
De cliëntenraad houdt zich niet bezig met klachten, die u heeft over de zorg en/of ondersteuning die u van Geriant ontvangt of heeft ontvangen. U kunt hiervoor gebruik maken van de klachtenregeling van Geriant.
Werkwijze van de cliëntenraad
De cliëntenraad komt maandelijks bijeen, waarbij eens per twee maanden overleg plaatsvindt met de directeur/bestuurder. Daarnaast is er regelmatig overleg met het Dagelijks Bestuur (DB) van de cliëntenraad, bestaande uit de voorzitter, de vicevoorzitter en het bestuur van Geriant. Hierdoor wordt er tijdig ingespeeld op actuele ontwikkelingen, die van belang zijn voor cliënten. Gedetailleerde beschrijving van de werkwijze vindt u in het huishoudelijk reglement.
Vergadering bijwonen?
Het is mogelijk dat u een vergadering van de cliëntenraad bijwoont. U moet daarvoor cliënt of mantelzorger van een cliënt van Geriant zijn. Daarnaast is het nodig dat u zich van te voren aanmeldt en aangeeft bij welk onderwerp u aanwezig wilt zijn. U kunt daarvoor de agenda van de cliëntenraadsvergadering bekijken. Heel soms is een onderwerp vertrouwelijk en is het niet mogelijk aanwezig te zijn bij de bespreking van dat onderwerp. Als dat het geval is, staat dat er bij op de agenda. Wilt u aanwezig zijn bij een vergadering, dan kunt u zich aanmelden via de cliëntenraad ondersteuner. Mail naar clientenraad@geriant.nl of bel naar (072) 527 03 90.
Wie zitten in de cliëntenraad?
De cliëntenraad bestaat uit een aantal leden, dit kunnen cliënten en mantelzorgers zijn en bijvoorbeeld vertegenwoordigers van cliëntenbelangenorganisaties zoals Alzheimer Nederland. Ook kunnen mantelzorgers van ex-cliënten zitting nemen in de cliëntenraad.
De huidige samenstelling van de cliëntenraad bestaat uit:
- De heer Peter Hoogenbosch, voorzitter
- Mevrouw Jeannette Streefland, vice-voorzitter
- De heer Robbert Kutterink, lid
- Mevrouw Gerda Jonker, lid
- Mevrouw Boukje-Barbara Rolsma, lid
- Mevrouw Marianne van Leeuwen, lid
- Mevrouw Gerda van der Kolk, lid
- Marjon van Vliet, cliëntenraadsondersteuner
Van links naar rechts op de afbeelding: Annemiek Hink (oud-lid), Marjon van Vliet (cliëntenraadsondersteuner), Robbert Kutterink (lid), Jeannette Streefland (vice-voorzitter), Peter Hoogenbosch (voorzitter) en Gerda Jonker (lid).
Lid worden van de cliëntenraad
Momenteel is de cliëntenraad op zoek naar nieuwe leden. Heeft u interesse om zitting te nemen of bent u op zoek naar meer informatie? Neem dan contact op via telefoonnummer (072) 527 03 90 of mail naar clientenraad@geriant.nl.
Activiteiten cliëntenraad
De cliëntenraad inventariseert regelmatig de wensen en meningen van de cliënten, hun mantelzorgers en cliëntvertegenwoordigers. Dit doet de cliëntenraad door in gesprek te gaan tijdens de jaarlijkse georganiseerde activiteiten. Het ene jaar organiseert de cliëntenraad een traditionele jaardag en het andere jaar, koffieochtenden op diverse locaties binnen de regio. De jaardag is een bijeenkomst die meestal 's middags plaatsvindt en waar de cliëntenraad een deskundige uitnodigt om een bepaald onderwerp in relatie tot dementie toe te lichten. Tijdens de koffieochtenden is er gelegenheid om een kopje koffie te drinken en persoonlijk kennis te maken met de cliëntenraadsleden.
- Presentatie Jaardag cliëntenraad 2021 van Frans Hoogeveen
- Inventarisatie reacties cliëntenraad Jaardag 2018
- Presentatie Jaardag cliëntenraad 2018 van Huub Buijssen
- Presentatie Jaardag cliëntenraad 2017 van Wiesje van der Flier
Uw inbreng is belangrijk
De cliëntenraad is er voor u, de cliënten, de mantelzorgers en de naasten! Echter, een cliëntenraad kan als stem van zijn achterban pas goed functioneren als de communicatie tussen de cliëntenraad en achterban optimaal is. Dat klinkt simpel, maar in de praktijk blijkt dit lastig te zijn. De meeste cliënten wonen immers thuis. De jaardag geeft ons de mogelijkheid om direct contact te hebben met cliënten, de mantelzorgers en de naasten.
Wij nodigen u van harte uit om, indien u vragen, opmerkingen of voorstellen heeft met betrekking tot de gemeenschappelijke belangen van de cliënten van Geriant, contact op te nemen met de cliëntenraad via (072) 527 03 90 of mail naar clientenraad@geriant.nl.