Inleiding
De cliëntenraad van Geriant biedt u bij deze het jaarverslag 2024 aan. Een jaar waarin ons contact met de achterban, de cliënten en hun mantelzorgers, weer alle aandacht kreeg. Niet alleen tijdens de inmiddels bijna traditionele koffieochtenden, maar zeker ook in de advisering die gegeven is en de besluiten die door ons genomen zijn.
Het jaar 2024 waarin de wisseling van bestuurder veel aandacht heeft gevraagd. Afscheid werd genomen van de tijdelijke waarnemend bestuurder en per 12 augustus is de opvolger Susanne Zuidhof-van Arkel aangetreden. De cliëntenraad heeft met twee leden deel mogen uitmaken van de sollicitatieadviescommissies. De Raad van Toezicht heeft mede op basis van onze advisering Susanne Zuidhof benoemt.
De cliëntenraad
Ook dit jaar zijn wij erin geslaagd om alle vier de regio’s die Geriant kent, vertegenwoordigd te laten zijn in de cliëntenraad. Daarnaast is, omwille van zijn specifieke deskundigheid, de heer Robbert Kutterink behouden gebleven voor onze raad.
Samenstelling per 31 december 2024:
Voorzitter: Peter Hoogenbosch
Vicevoorzitter: Jeannette Streefland-du Mee
Leden: Gerda van der Kolk, Boukje Barbara Rolsma, Marianne van Leeuwen en Robbert Kutterink
Ondersteuner: Marjon van Vliet
De relatie met Alzheimer Nederland
Het zijn niet alleen de casemanagers die de Alzheimercafés bezoeken, het zijn ook onze bestuurlijke contacten met de Alzheimerafdelingen in West-Friesland, de Noordkop en Kennemerland die samenwerking nuttig, nee noodzakelijk maken. Leren van elkaars deskundigheden en ervaringen. In 2024 was Jeannette Streefland-du Mee cliëntenraadslid en tevens lid van het bestuur van Alzheimer Noord-Kennemerland. Zij heeft in december afscheid genomen van de cliëntenraad. De cliëntenraad gaat op zoek naar een nieuwe afvaardiging namens Alzheimer Nederland.
Dank aan alle medewerkers van Geriant
Niet omdat het zo hoort, niet uit een soort beleefdheid naar de medewerkers toe, maar oprecht en eerlijk moet gezegd worden dat wij ons werk mede een succes kunnen laten worden, dankzij de medewerking van veel mensen binnen een mooie organisatie die Geriant heet en die voor ons altijd klaar staan waar nodig en met liefde.
De ontvangst bij de vergaderingen in de verschillende rayons, de ondersteuning door de specialisten ouderenzorg tijdens de vier koffieochtenden, de incidentele maar fantastische hulp door de medewerkers van ICT als een lid van de cliëntenraad even zijn weg kwijt is in het doolhof van de computer. Dank aan eenieder!
De veelvuldige contacten met de bestuurder die ons vanaf het begin op de hoogte houdt van alle belangrijke ontwikkelingen die voor het functioneren van de cliëntenraad van belang zijn. In korte tijd een fantastische schakel!
Visiedocument 2025 – 2028
Wij hebben in 2024 ons visiedocument geactualiseerd. Onze doelstelling is ongewijzigd: “Het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de cliënten.”
Wel hebben wij er de missie waar Geriant voor staat onderschreven en opgenomen: “Thuis, waar de persoon met dementie zich prettig voelt, zo lang het kan”. Samen ervoor zorgen dat de mensen met dementie zo lang en zo goed mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Daarbij gericht op zo veel mogelijk behoud van kwaliteit van leven en beperking van de ziektelast voor de persoon zelf en diens naasten.
Hieronder staan een aantal onderwerpen vermeld die bij de totstandkoming van deze visie besproken zijn.
Kwaliteit als fundament
In 2021 is de notitie “Kwaliteit als fundament” vastgesteld. Als vervolg hierop is in het kader van het “Generiek kompas” een start gemaakt met het opstellen van het kwaliteitsbeeld. Het kwaliteitsbeeld is een document waarin Geriant terugkijkt, reflecteert en vooruitkijkt naar het komende jaar. De cliëntenraad heeft een bijdrage geleverd bij het opstellen van de notitie die moet leiden tot het kwaliteitsbeeld 2025.
De Wet Zorg en Dwang
Jaarlijks is het aan de cliëntenraad om een reactie te schrijven op het door Geriant geleverde verslag over de mate waarin er dwang is toegepast en de vorm waarin. Ook dit jaar hebben wij onze reactie gegeven. Hierbij hebben wij in het bijzonder gelet op de noodzakelijkheid en de vraag of er alternatieven zijn onderzocht, die de dwang overbodig maken. Voorts constateerden wij dat de verplichte procedures allemaal correct gevolgd zijn. Jaarlijks heeft de cliëntenraad een gesprek met de Wzd-functionaris.
Samen beslissen
Evenals vorig jaar zijn twee leden van onze raad nauw betrokken bij de toepassing en soms nog de introductie van het “samen beslissen” als methode om samen met de cliënt een behandelplan op te stellen of keuzes te maken. Het verheugt ons dat het “samen beslissen” steeds nadrukkelijker aandacht krijgt in teambesprekingen.
Samenvoeging van Noord-Kennemerland Noord en Noord-Kennemerland Zuid
De cliëntenraad is akkoord gegaan met de samenvoeging van deze twee regio’s tot een regio Noord- Kennemerland. Het versterkt de samenwerking tussen de beide teams. Door de aanstelling van een team coördinator zullen de werkzaamheden van de regiomanager veranderen en waar nodig verlicht worden.
Veiligheid
Niet alleen tijdens de koffieochtenden dit jaar, maar zeker ook bij de behandeling van de rapporten waarin de meldingen van incidenten bij cliënten worden besproken, is de raad kritisch. Kritisch omdat het onze cliënten direct raakt. Veiligheid dan niet alleen de valincidenten, maar ook de veiligheid waar het gaat om informatieverstrekking, de AVG, de algemene verordening gegevensbescherming.
De koffieochtenden
Dit jaar voor het eerst ook een koffieochtend in Alkmaar. In het gebouw van de Blije Mare mochten wij 56 mantelzorgers ontvangen. Traditiegetrouw verzorgden wij ook de koffieochtenden in Hoorn, Den Helder en Heerhugowaard, waarbij in totaal 180 mantelzorgers aanwezig waren. De specialisten ouderengeneeskunde hielden een inleiding over veiligheid. Zo kwamen zaken als rijbewijs, zelfredzaamheid, online veiligheid, de wet zorg en dwang tot aan zelfstandig boodschappen doen ter sprake.
Geriant Kenniscentrum Dementie
De cliëntenraad heeft met enthousiasme de verbeterde toekomstplannen voor het Kenniscentrum Dementie besproken met de nieuwe manager. Dat scholing, zowel intern als extern van enorme waarde is, is met name voor de cliënten van wezenlijk belang. Behalen en behouden van beroepskwalificaties is hierbij een belangrijk item.
Relatie met de Ondernemingsraad
Evenals voorgaande jaren vond er een gesprek plaats met de ondernemingsraad. Dit ter voorbereiding en afstemming van het gesprek dat wij jaarlijks voeren met de Raad van Toezicht, dit jaar op 1 oktober. Gesproken is onder andere over het toenemend aantal cliënten en de nog steeds hoge werkdruk. Verder is gesproken over de arbeidsmarkt, die op dat moment nog gunstig gezind is, en de wet- en regelgeving waar we aan moeten voldoen.
Relatie met de Raad van Toezicht
Wij spraken met de Raad van Toezicht over de kansen en bedreigingen waar het gaat om het meerjarenbeleidsplan. Wij constateerden met elkaar dat de benaming “visie” eerder past bij dit beleidsplan, waarvoor overigens alle lof.
Het intensiveren van de samenwerking met de ketenpartners, het sociale domein wordt als belangrijk item onderstreept, met daarbij als uiteindelijk doel: het op nummer één houden van de cliënt. Voorts spraken wij over de steeds ouder wordende inwoners in ons werkgebied, dat in de toekomst zeker de werkdruk zal beïnvloeden. De inzet van de “ambulant verpleegkundige” en die van de “verpleegkundig specialist” kan de casemanager aanzienlijk ontlasten.
De aanwezigheid van leden van de Raad van Toezicht tijdens de koffieochtenden of vergadering zijn enorm op prijs gesteld.
Jaarlijks terugkerende onderwerpen
Onderwerpen die standaard behandeld worden zijn: rekening en begroting van Geriant, het cliëntenportaal, MIC en MIM-meldingen, uitslagen van het cliënttevredenheidsonderzoek, kwaliteitsreview en het medewerkerstevredenheidsonderzoek.
De website
Als u al regelmatig bezoeker bent van onze website, zal het u opgevallen zijn dat we als cliëntenraad een nieuwe uitstraling hebben, eenvoudig te bereiken zijn en vooral toegankelijker. Mocht u nog geen regelmatige bezoeker zijn, wees welkom!!
Oproep
Wij hebben geprobeerd in dit jaarverslag de belangrijkste zaken op te nemen die voor u interessant kunnen zijn. Mocht u suggesties hebben over onderwerpen waar de cliëntenraad in 2025 zeker mee aan de slag zou moeten, aarzel dan niet en meld het ons. Heeft u vragen of opmerkingen, laat ze ons weten. U kunt ons mailen (cliëntenraad@geriant.nl) of bel met onze ondersteuner, Marjon van Vliet (06 205 348 81).