Het is daarom van groot belang dat de cliëntenraad, in nauw overleg met de bestuurder van Geriant het beleid van Geriant bespreekt en de kwaliteit van de zorg bewaakt. Daarnaast bespreekt de cliëntenraad de uitkomsten van het cliënt-tevredenheidsonderzoek. Om de twee maanden vindt zo een overlegvergadering plaats, terwijl het dagelijks bestuur deze met de directeur voorbereidt.
Het is een wettelijke taak voor de cliëntenraad om op te komen voor uw belangen. Daarnaast adviseert zij gevraagd en ongevraagd over onderwerpen die zij van belang vindt, naast de advisering over begroting, rekening en het meerjarenbeleidsplan.
De afspraken tussen de cliëntenraad en het bestuur aangaande medezeggenschap zijn vastgesteld in de medezeggenschapsregeling. Het staat zo mooi in deze regeling in artikel 10. De cliëntenraad inventariseert regelmatig wensen en meningen van de cliënten, hun mantelzorgers en cliëntvertegenwoordigers.
In het visiedocument leest u de onderwerpen die de cliëntenraad van belang vindt, terwijl het jaarverslag een beeld geeft van onze werkzaamheden in het afgelopen jaar. Meer over onze werkwijze kunt u vinden in het huishoudelijk reglement.
Ons contact met u als cliënt
Een inmiddels beproefd middel om de wensen en meningen van u te horen, is gevonden door het organiseren van koffieochtenden. In alle regio’s organiseert de cliëntenraad zo een koffieochtend met een bepaald thema als onderwerp. Maar op zo een ochtend mogen alle onderwerpen besproken worden. Aan tafels van maximaal zes personen, waaronder een lid van de cliëntenraad of een casemanager van Geriant, komt telkens weer een gevoel over van herkenning, dezelfde problematiek, verschillende oplossingen. Telkens ook veel gehoord: ”Heerlijk om te kunnen spreken met mensen die weten waar het over gaat en dus mij zo goed aanvoelen”.
Natuurlijk kunt u zelf als cliënt of mantelzorger van Geriant ook contact opnemen met de cliëntenraad om een bepaald onderwerp onder de aandacht te brengen. Dit kan tijdens het openbare gedeelte van een vergadering van de cliëntenraad of tijdens een gesprek met één van hen. Daarnaast kunt u altijd een vergadering bijwonen of inzage krijgen in de onderwerpen die de cliëntenraad bespreekt. Neem contact op met de ondersteuner van de cliëntenraad voor meer informatie.
Mocht u een klacht hebben over Geriant, dan verwijzen wij u naar de algemene klachtenregeling van Geriant.